HIIT

HIIT (Hoge intensiteit intervaltraining) is een training strategie die is bedoeld om prestaties te verbeteren doormiddel van relatief korte training sessies. Ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van relatief korte cardiovasculaire trainingen, heeft HIIT een zeer positieve invloed op het metabolisme en met name op de vetverbranding.

Hoe ziet een HIIT training eruit?

Een HIIT is meestal een training tussen de 10 en 30 minuten. Je kunt ze op heel veel verschillende manieren uitvoeren. Over het algemeen bestaat een training meestal uit een warming-up, gevolgd door een aantal oefeningen die je achterelkaar in intervallen uitvoert. De intervallen kunnen verschillen tussen de 10 seconden en 5 minuten op hoge intensiteit. De rustmomenten tussen deze intervallen zijn korter (vaak 30 seconden) en kunnen bestaan uit een actieve rust (lage intensiteit) of complete rust. Vervolgens sluit je de training af met een cooling-down.

Waarom High intensity interval training (HIIT)?

Het grootste voordeel van een HIIT is dat het in een korte tijd betere resultaten oplevert dan een standaard uurtje cardio zoals we gewend zijn. Onderzoek toont zelfs aan dat HIIT tot 50% (!) effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training.

Hart en longen

Intervaltraining zorgt voor een positieve ontwikkeling van het cardiovasculaire systeem. Door het verhogen van je hartslag tijdens periodes van hard sporten, zal je je cardiovasculair vermogen vergroten en zo je hart versterken. Een onderzoek aan een Noorse Universiteit ontdekte dat HIIT de beste manier is om je VO2max* te verbeteren.

Afterburn

HIIT is zo effectief omdat het verschillende dingen met je lichaam doet. De belangrijkste reden waarom HIIT 50% effectiever is in het verbranden van vet, is omdat je lichaam na de training een "afterburn" effect heeft. Dit betekent dat je lichaam na je training vet blijft verbranden. Het verhoogt je metabolisme (stofwisseling) en die zet voedingsstoffen om in energie. Na je training blijft je metabolisme tot wel 24 uur verhoogd, waardoor je dus meer vet verbrand.